2de stap: Acceptatie en bereidheid om te zijn wie u bent

Een week is voorbij en als u zich aan onze afspraak heeft gehouden, heeft u afgelopen week weinig pogingen gedaan om uw burn-out te controleren. Wat u wel heeft gedaan is zoveel mogelijk regels, die uw leven leiden, in uw ‘Regelboekje’ geschreven.

Kijk nu weer naar uw ‘Regelboekje’ dat u afgelopen week hebt opgesteld. Kijk hoe vaak het woordje MOETEN er in voorkomt. Hoe streng bent u voor uzelf? En lossen al die regels en het moeten uw problemen op, of maken ze het juist erger? Luisteren andere mensen wel naar de regels die u voor hen heb opgesteld?

Photo by Simson Petrol on Unsplash

Stel dat u dit boekje met de regels van een wildvreemde zou ontvangen met de instructie om alle regels die erin staan precies na te leven. Zou u het doen?

Deze eerste stap, om niet aan uw burn-out te werken, was waarschijnlijk niet leuk om te doen, want de neiging om controle uit te oefenen, over onze gevoelens en gedachten, is sterk in ons wezen verankerd. Maar wees eerlijk: In hoeverre bent u echt in staat om uw lichaam en uw geest te controleren. Stel dat ik u aan een hartslagmeter zou aansluiten en vervolgens breng ik u op een hoge toren helemaal aan de rand van het dak met de mededeling dat ik u over de rand zal duwen als uw hartslag niet heel rustig blijft. Denkt u dat u erin slaagt om uw hart te kalmeren of zal het juist nog sneller gaat kloppen?

Dat is ook het geval met gedachten. De meeste mensen kennen de fabel van de monnik die zijn leerling de opdracht geeft om niet aan een aap te denken.


Oefening
Stel u een olifant voor in een prachtige roze kleur die een mooie kanten tutu draagt en een pirouetje draait.

Ziet u hem helemaal voor zich? Mooi!

Zeg nu tegen uzelf: Ik mag vandaag niet aan een roze olifant in een tutu denken! Wat ik ook doe, ik mag NIET aan die olifant denken! Zet daarna elke keer als u aan een roze olifant in een tutu denkt een streepje en steeds als u deze gedachte heeft, herhaal dan het verbod.


De gedachte en het gevoel geen controle te hebben op veel aspecten in ons leven, kan angst opwekken en daarna meteen een aandrang om deze angst onder controle te krijgen. Niet doen! Laat los en geniet van dit filmpje:

De gedachten dat:

  • we geen angst mogen voelen,
  • we altijd gelukkig moeten zijn,
  • we alleen positieve gedachten moeten hebben

zijn in principe ook niets anders dan regels die een zeer onrealistische werkelijkheid creëren. Want het feit is dat:

  • “Shit happens”,
  • 70% van onze gedachten negatief geladen zijn,
  • angst, verdriet, schaamte, etc, net zo een deel van onszelf zijn als vrolijkheid, liefde, trots, etc.

Op het moment dat u beseft geen controle te hebben op veel van uw biologische functies, emoties, gedachten en omstandigheden, bent u klaar voor de volgende stap.

Heeft u dit besef wel, lees dan door, zo niet, ga terug naar stap één.

Stap twee

Een uitnodiging om het onvermijdelijke te accepteren voelt misschien in eerste instantie als opgeven. We zijn namelijk geconditioneerd om te vechten ten koste van alles. Liever sterven dan erkennen dat we machteloos staan tegenover de pijn die over ons heen spoelt.

Toch schuilt een diepe wijsheid en kracht in de uitspraak die door veel hulpverlenende organisaties wordt gebruikt:

“Geef me de kracht om te veranderen wat ik kan veranderen. Geef me de
moed om te accepteren wat ik niet kan veranderen. Geef me het inzicht om het verschil tussen beide te zien”

Acceptatie betekent niet dat u zich passief neerlegt bij wat er gebeurt. Hier gaat het juist om actief alle gevoelens en gedachten die niet mogen zijn uit te nodigen, te voelen, te zien en erkennen dat ze er zijn zonder daartegen te gaan vechten.


Oefening
Ga zitten op een rustig moment dat u niet gestoord kunt worden en geef ruimte aan alles wat u niet wilt voelen en denken. Laat het zijn! Houd vol zolang u kunt.


Zoals u ziet is acceptatie een kwestie van DOEN.

Acceptatie betekent niet dat u hiermee iets oplost. U laat alleen iets toe in uw leven met het besef dat u niet hoeft te vechten. Als u bereid bent om uw ‘pijn’ actief te omhelzen, dan verlost u uzelf van het lijden.

Pijn is een gevolg van een feitelijke gebeurtenis (scheiding, conflict, hoofdpijn). Lijden is het gevolg van onze pogingen om deze pijn te vermijden om zich er tegen te verzetten. Hoe groter en vuriger het gevecht is, des te groter zal het lijden worden. En omdat pijn bij het leven hoort zijn we levenslang in één of een ander gevecht verwikkeld.

Tegen welke ‘pijn’ bent u steeds aan het vechten?

Bent u bereid om deze pijn toe te laten en te accepteren dat het een deel van u is?


Oefening
Richt de aandacht op die ‘pijn’. Wat doet dat met u? Wat gaat er door u heen? Sta hierbij stil.

Let op uw ademhaling. Adem rustig in en uit en houd uw pijn dicht bij u. Voel de pijn terwijl u rustig ademt.

Geef het gevoel bestaansrecht. Probeer het niet kwijt te raken of te veranderen. Probeer het juist uit te nodigen. Niet omdat het leuk is, maar omdat u bereid bent om al uw gevoelens te ervaren.


Hier nog een oefening die hopelijk wat lichtheid en plezier in uw leven zal brengen en waar u  bereidheid mee zult oefenen.

Rare dingen doen
Bereidheid is een vaardigheid die actief getraind kan worden door rare dingen te doen. Dat zijn dingen waarvan uw verstand waarschijnlijk zal zeggen dat ze belachelijk zijn en dat u geen kleuter meer bent. En juist daarom is het goed om hiermee te oefenen. Enkele voorbeelden:

  • Met uw handen in een bakje yoghurt gaan wroeten.
  • Naar rare muziek (muziek die u meestal meteen wegdraait als het op radio komt) luisteren.
  • Iets eten of drinken wat u normaal gesproken nooit zou doen.
  • Twee verschillende sokken dragen.
  • Door een regenplas lopen.
  • ……

Wees creatief en bedenk zelf een aantal rare dingen die u zou kunnen doen. Des te harder uw verstand roept: “NIET DOEN” des te betere oefening zal het zijn (let daarbij wel op uw en andermans veiligheid). Op die manier kunt u ervaren dat het leven ook een grote speeltuin kan zijn en ontdekt u wellicht dingen die u nooit voor mogelijk hebt gehouden.

Voor het slagen van dit ‘hulpprogramma’ is het noodzakelijk dat u de oefeningen uitvoert. Ze zijn ook de ‘steppingstones’ voor volgende keer.

Succes!

Wilt u dit liever persoonlijk bespreken? Dat kan – stuur maar een mailtje naar info@bloemraadpsychologen.nl

Klik hier voor stap drie