1e stap: Stop met alles wat u doet!

Het kan dat u al door veel mensen een advies heeft gekregen hoe u met uw burn-out om moet gaan. Of u doet aan zelfeducatie, heeft zelfhulpboeken aangeschaft, internet geraadpleegd, gestopt met werken, op vakantie geweest, etc, etc. Geweldig, als dat heeft geholpen dan bent u klaar, genezen en hoeft u dit niet meer verder te lezen.

Heeft u eerder het gevoel om in het moeras van al die adviezen en acties te verdrinken, dan kunt u met alles wat u tot nu toe heeft gedaan net zo goed stoppen, want blijkbaar helpt het niet.

Kunnen we het volgende afspreken:

U stopt voor minimaal een week met alles wat u doet om van uw burn-out te herstellen.
U houdt wel een week lang een ‘Regelboekje’ bij. In dit boekje schrijft u alle gedachten die u begeleiden bij het:

  • Omgaan met anderen (“je moet er altijd zijn voor jouw familie/vrienden”, “wees lief voor anderen, dan zijn anderen lief voor mij”, “ik moet aardig gevonden worden”). Welke regels zijn leidend in jouw omgang met anderen?
  • Omgaan met uw gevoelens (“niemand houdt van een klaagbak”, “jongens huilen niet”, “ziek zijn is een uiting van zwakte”). Wat vertelt u aan uzelf als u boos, verdrietig, trots, (of welke andere emotie dan ook) voelt?
  • Omgaan met uzelf (“anderen zijn veel slimmer dan ik”, “ik zal nooit zo succesvol zijn als J.”, “ik ben dik”, “een kwartje wordt nooit een dubbeltje”) Welke regels bepalen uw zelfbeeld?
  • Omgaan met uw werk (“ik moet altijd 120% geven”, “afspraak is afspraak”, “Als J. mij iets vraagt, dan moet ik daar meteen een antwoord op geven”). Welke regels spelen een rol in uw dagelijks werk?

Koop vandaag nog een klein notitieblokje en een pen die makkelijk in uw zak past. Draag deze twee items de komende week constant met u mee. Als u een gedachte waarneemt die u vertelt welke fouten u allemaal maakt, welke wetten u moet gehoorzamen en wat er allemaal mis is met u, een ander of een situatie, noteer het direct!

Volgende week kom ik hierop terug en ik reken erop dat u de oefening hebt gemaakt.

Succes!

Wilt u dit liever persoonlijk bespreken? Dat kan – stuur maar een mailtje naar info@bloemraadpsychologen.nl

Kijk over een week hier voor stap twee