Met een compliment kom je ver

Beïnvloeden van de mening, gedrag en houding van anderen wordt meestal beschreven als een competentie die bij een leidinggevende hoort. Daardoor zijn de medewerkers zich er meestal niet bewust van dat ze zelf ook die macht hebben. Als een leidinggevende hun mening en gedrag kan beïnvloeden, kunnen zij dat ook bij hun collega’s en bij hun leidinggevende.
Een ander beïnvloeden kan op verschillende manieren. Soms kan dat best ingewikkeld zijn, zoals het doorgronden van lichaamstaal en deze kennis vervolgens effectief toepassen in de communicatie. Maar de gereedschappen om te beïnvloeden kunnen ook heel simpel zijn, zoals geven van complimentjes.

Door het geven van een compliment laat je zien dat je een persoon ziet, erkent en waardeert voor wie zij/hij is en wat hij/zij doet. Dat werkt motiverend en kan de houding van de persoon veranderen omdat een compliment het zelfvertrouwen van de persoon kan vergroten. Een compliment weerspiegelt de opmerkzaamheid en onverdeelde aandacht, wat jou in de ogen van de ontvanger sympathiek maakt.
Als je sympathiek gevonden wordt dan heb je een grote kans dat je aardig gevonden zal worden. En als anderen jou als mens waarderen en aardig vinden, zullen ze meer open staan voor jouw suggesties, want aardige mensen worden eerder geloofd. Men is sneller bereid om dingen voor jou te doen en je krijgt sneller steun voor jouw plannen.

Geloven of niet, ook complimentjes geven kan verkeerd uitpakken als je niet weet hoe je het moet doen. Want niet elk compliment is even effectief in het motiveren van de ander om iets voor jou te doen. Hier een aantal tips hoe je een goed compliment kan geven.

Complimenteer de inzet niet de persoon
De meeste mensen hebben gewoonte om de persoon te complimenteren in trant van: “je bent slim” of “je bent een veel betere baas dan jouw voorganger”. Onderzoeken hebben echter aangetoond dat een accent leggen op de inzet van de persoon veel beter werkt. Daarom zal je meer effect hebben als je zegt “je hebt dit probleem echt slim aangepakt” of “je kunt mensen echt motiveren om zich in te zetten”
Mensen die een compliment krijgen over hun inzet ontwikkelen meer zelfvertrouwen en zijn bereid om zich opnieuw in te zetten en hun best te doen. De personen die een compliment over hun eigen persoon ontvangen, zullen bang worden om de volgende keer fouten te maken wat het positieve beeld dat ze hebben gecreëerd, zou schadden. Daarom zullen ze minder snel bereid zijn om zich opnieuw in te zetten.

Toon waardering
Een regelmatige blijk van waardering verbetert het werkplezier en verhouding met jouw collega of leidinggevende. Met het uiten van waardering zoals “Ik was echt blij dat ik gisteren een uurtje later kon komen zodat ik mijn zoon kon uitzwaaien” of “Ik vind het prettig dat je mijn vragen snel beantwoordt”. Zo krijgt jouw leidinggevende of jouw collega het gevoel dat je ziet wat ze doen en daar waardering voor hebt.

Wees specifiek
Een algemeen compliment in trant van “Je doet je werk als leidinggevende erg goed” komt niet echt aan. De ontvanger van het compliment heeft niet het gevoel dat je echt ziet of begrijpt wat hij of zij doet. Uit een compliment moet aandacht en belangstelling blijken: “Ik heb jouw projectvoorstel gelezen en vind dat het op de grote lijnen een positieve invloed kan hebben op onze marketingstrategie. De grootste kracht zie ik in……”. Op die manier kun je je ook snel “inkopen” op het project door te stellen: “ik zag ook een aantal details waar ik jou zou kunnen helpen om ze aan te scherpen, als je daar interesse in hebt”.

Toon interesse
Complimenteer alleen op de dingen die de ander belangrijk vindt. Dat betekent dat je je moet verdiepen in de ander, hem of haar beter leren kennen, zodat je weet welk compliment effect zal hebben.
Als je de leidinggevende complimenteert op een goed rapport en dan blijkt het later dat het rapport niet door de leidinggevende zelf is geschreven, dan zal jouw compliment niet effectief zijn. Als je echter oprechte interesse toont in het rapport en erachter komt dat het door een bepaalde professional is geschreven, dan kun je de leidinggevende wel een effectief compliment geven: “Ik vind het slim van je dat je onze beste analist hebt gevraagd om het rapport te schrijven”.

Neem de tijd
Een compliment geef je niet even tussen neus en lippen door terwijl jij of de ander met andere dingen bezig is. Zorg ervoor dat je de aandacht geeft en krijgt. Neem de tijd voor het geven van een compliment. Geef de ander de ruimte om jou  vragen te stellen over jouw compliment of verdere informatie te geven over het onderwerp van jouw compliment. Ondersteun jouw compliment met lichaamstaal zoals een glimlach en oprechte interesse in de ander.

Wees positief
Een compliment kan ook als een cynische opmerking “leuk dat je ook mijn positieve eigenschappen ziet”, of als verkapte kritiek overkomen “ik ben blij dat je vandaag weer niet te laat bent”. Concentreer je daarom op dingen die goed gaan, wat een oprechte lof verdient.

Aardig zijn loont
Wil je een promotie, beter salaris, een uitdagend project of steun voor jouw plannen van jouw leidinggevende? Dan is onder aandacht brengen van jezelf en jouw werk zeer belangrijk. Maar dat is niet het enige. Wil je echt succes, zorg dan dat je in de aanloop op jouw vraag of voorstel de baas regelmatig hebt gecomplementeerd met de successen die hij/zij heeft behaald. Geef complimenten over de manier op welke hij/zij jou feedback geeft, of voor slimme keuze bij het verdelen van werk, etc. Wees oprecht, specifiek, positief en toon warme, echte interesse in de ander en zijn of haar werk.

Succes verzekerd!

Wil je echt goed in het beïnvloeden worden dan kun je natuurlijk altijd coaching aanvragen bij BloemRaad Psychologen.